Nürburgring
2005.06.22. 00:35
1. FERNANDO ALONSO (RENAULT), 2. Nick Heidfeld (Williams BMW), 3. Rubens Barrichello (Ferrari)
Európa Nagydíj
Pálya hossza: 5148 m Körök száma: 60 Versenytáv: 308,863 Körrekord: M. Schumacher 1,29,468 2004 évi dobogósok: 1. M. Schumacher 2. R. Barrichello 3. J. Button
A levegő hőmérséklete: 25-26 °C A pálya hőmérséklete: 36-39 °C |
Az időmérő eredménye:
Hely |
Név |
Csapat |
Köridő |
Eltérés |
Kör |
1. |
Nick Heidfeld |
BMW.WilliamsF1 |
1:30.081 |
|
3 |
2. |
Kimi Räikkönen |
McLaren-Mercedes |
1:30.197 |
0.116 |
3 |
3. |
Mark Webber |
BMW.WilliamsF1 |
1:30.368 |
0.287 |
3 |
4. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:30.700 |
0.619 |
3 |
5. |
Juan-Pablo Montoya |
McLaren-Mercedes |
1:30.890 |
0.809 |
3 |
6. |
Fernando Alonso |
Renault |
1:31.056 |
0.975 |
3 |
7. |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:31.249 |
1.168 |
3 |
8. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:31.392 |
1.311 |
3 |
9. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:31.566 |
1.485 |
3 |
10. |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:31.585 |
1.504 |
3 |
11. |
Felipe Massa |
Sauber-Petronas |
1:32.205 |
2.124 |
3 |
12. |
David Coulthard |
Red Bull-Cosworth |
1:32.553 |
2.472 |
3 |
13. |
Jenson Button |
BAR-Honda |
1:32.594 |
2.513 |
3 |
14. |
Vitantonio Liuzzi |
Red Bull-Cosworth |
1:32.642 |
2.561 |
3 |
15. |
Jacques Villeneuve |
Sauber-Petronas |
1:32.891 |
2.810 |
3 |
16. |
Takuma Sato |
BAR-Honda |
1:32.926 |
2.845 |
3 |
17. |
Tiago Monteiro |
Jordan-Toyota |
1:35.047 |
4.966 |
3 |
18. |
Patrick Friesacher |
Minardi-Cosworth |
1:35.954 |
5.873 |
3 |
19. |
Narain Karthikeyan |
Jordan-Toyota |
1:36.192 |
6.111 |
3 |
20. |
Christijan Albers |
Minardi-Cosworth |
1:36.239 |
6.158 |
3 |
A levegő hőmérséklete: 30-31 °C A pálya hőmérséklete: 47-48 °C |
A verseny leírása
Trulli autóját alig tudják beindítani a felvezető kör indulásáig. A rajtnál sárga zászlóval integetnek, Fisichella nem tud elindulni, újra indul a felvezetőkör, Ő pedig a boxutcából kezdheti meg a versenyt. A verseny tehát két felvezető körrel indul, ezért a tényleges verseny eggyel kevesebb, csak 59 körös lesz. A pálya 45, az aszfalt 25 °C-os, a páratartalom közepes, ami kedvező lehet a Bridgestone gumis csapatoknak. Fisichella autóját nem tudják kivenni sebességből, alig tudják eltávolítani addig, amíg a mezőny visszaér. |
1. kör |
A pole pozícióból rajtoló Heidfeld jól kapja el a rajtot, de Räikkönen jobban, így Ő fordulhat be elsőként a célegyenes végi kanyarban. Webber és Montoya összeakad az első kanyarban úgy, hogy Webber megy neki a McLarennek, amitől az megforog, R. Schumacher pedig beléjük száll, így elveszti első vezetőszárnyát. Hatan hagyják el a pályát. Webber bennmarad a kavicságyban, az Ő versenyének vége. A célegyenes végén sárga zászló lép hatályba, amíg el nem távolítják az incidens nyomait. A kör végén Räikkönen 2 mp.-cel vezet Heidfeld előtt. Montoya visszaesik a 13. helyre. Monteiro is megelőzi, aki jól kapva el a rajtot, a 10. helyig jön fel. M. Schumacher, aki viszont rosszul jön ki a rajtból, pillanatnyilag a 14. Schumacher jó érzékkel kerüli el az autója felé közeledő öccsét, ennek köszönheti visszaesését, és talán azt is, hogy versenyben maradt. |
2. kör |
Sato és R. Schumacher megérkezik a boxba egy kis gépjármű reparálásra. A boxutcából rajtoló Fisichella már a 17. A 13. helyről induló Button is már a 8.
|
3. kör |
Räikkönen leggyorsabb kört fut 1.32.073-as idővel.
|
4. kör |
Heidfeld tartja a lépést Räikkönennel, Trulli azonban a 3. helyen már 7,8 mp.-cel van lemaradva a McLaren mögött. Most Heidfeld teljesít leggyorsabban egy versenykört, 1.31.323-as idő alatt. Trulli esetét vizsgálja a versenybíróság, mivel a csapat tagjai nem tudták elhagyni a rajtrácsot az indulás előtti 15. mp.-ig.
|
5. kör |
Sorrend és időkülönbségek az első nyolc helyen: Räikkönen, Heidfeld (2,1 mp.), Trulli (9,4 mp.), Coulthard (10,7 mp.), Alonso (11,2 mp.), Massa (13,6 mp.), Liuzzi (15,4 mp.), Button (16,4 mp.). Barrichello tapad a 8. helyen autózó Buttonra. Őt viszont Montoya üldözi alig nagyobb távolságból.
|
6. kör |
Trulli újabb 0,8 mp.-et kap az előtte levőktől. Barrichello a célegyenes végén bemegy Button mellé és megelőzi. A BAR pilótája a kigyorsításnál megpróbálja visszaelőzni, de Ő van a belső Íven, így ez nem sikerül, azonban még három kanyarig halad egymás mellett a két autó, egyik sem engedve a pozíciójából. Csak ezután dől el a csata végérvényesen Barrichello javára. Most Montoya támadja Buttont, és lényegileg lemásolva Barrichello megoldását, csak kissé gyorsabban érvényesítve szándékát, ő is megelőzi Buttont. Ismét Heidfeld futja a leggyorsabb kört, ideje 1.31.287.
|
7. kör |
A 8. helyen Barrichello minden gyorsasága ellenére már 21 mp.-re van lemaradva Räikkönentől.
|
8. kör |
Trulli megkapja az áthajtásos büntetését a rajt körüli indulási bonyodalmakért. Ezzel és R. Schumacher rajtbalesetével nem mondható a Toyota túl szerencsésnek hazai futamán.
|
9. kör |
Barrichello támadja Liuzzit, aki egyelőre védi pozícióját, de aztán egy-két kanyar után Barrichello mégis meg tudja előzni. A brazil ezzel már a 7. helyen autózik. Trulli a büntetést teljesítve megállás nélkül áthajt a boxutcán. Villeneuve a 15. helyen 0,5 mp.-re követi Karthikeyant. Heidfeld folyamatosan leggyorsabb köröket teljesít. Ezúttal 1 p. 31.128 mp. alatt.
|
10. kör |
Räikkönen először viszi a köridőt 1 p. 31 mp. alá. Heidfeldtől a távolsága 2,3 mp.
|
11. kör |
Villeneuve tovább üldözi Karthikeyant, Button mögé pedig Schumacher és Fisichella sorakozik fel.
|
12. kör |
Schumacher megunja Button követését. Egy kanyar előtt bemegy mellé és simán megelőzi. Barrichello gyorsaságát indokolja a kevés üzemanyag. Ennek pótlására a kör végén a boxba megy. 20 körre elegendő benzinnel tér vissza a pályára. Heidfeldet is várják a boxban.
|
13. kör |
Heidfeld 14 körre elég üzemanyagot kap, ami 3 kiállásos taktikát sejttet. A BMW-Williams Massa elé jön vissza.
|
14. kör |
Schumacher kb. Räikkönennel azonos köröket autózik, és már csak 3,5 mp.-re van Trullitól. Barrichello a célegyenes végén enyhén megcsúszik a Ferrarival.
|
15. kör |
Heidfeld kiállásával Coulthard jött fel a második helyre, most 20,6 mp. távolságból követi Räikkönent. Mögötte viszont alig több mint 1 mp.-cel már ott van Alonso.
|
16. kör |
Montoya nyomorgatja Liuzzit, és a célegyenes végén tesz is egy mozdulatot előzési szándéka kinyilvánítására, de a RBR pilótája behúzódva a belső ívre védi a pozícióját.
|
17. kör |
Pontszerző pozíciókon pillanatnyilag a következők autóznak: Räikkönen, Coulthard (21,4 mp.), Alonso (22,6 mp.), Heidfeld (30,8 mp.), Massa (32,5 mp.), Liuzzi (37,6 mp.), Montoya (38,1 mp.), Trulli (39,4 mp.)
|
18. kör |
Kisebb csoportosulások alakultak ki a pályán, de senki nem támad most agresszíven senkit. Egy McLarent várnak a boxban, és a kör végén Räikkönen meg is érkezik. Ezzel Coulthard átveszi a vezetést.
|
19. kör |
A tankolt mennyiségből következtethetően Kimi még egyszer várható a boxba. Trulli másodszor is behajt a boxba, ezúttal nem büntetést teljesíteni, hanem üzemanyag utánpótlásra.
|
20. kör |
Liuzzi és a mögötte haladó Montoya egyszerre mennek a boxba. A McLaren megtankolása hamarabb sikerül, így Montoya jön vissza előbb a pályára. Közben Massa is kiérkezett tankolásra. A mezőny leggyorsabb versenyzője a pillanatnyilag a futamot vezető David Coulthard, de a kör végén Ő is kimegy első üzemanyag felvételére. Alonso veszi át az ideiglenes első helyet.
|
21. kör |
Coulthard ki a boxból, Schumacher be a boxba. Coulthard jó sok üzemanyaggal tér vissza a pályára, legközelebb majd csak a 44-46. kör környékén kell ismét kimennie. Schumacher majdnem ugyanennyi benzint kap, azaz 22 körre elegendő mennyiséget.
|
22. kör |
Az első nyolcból már csak Alonso, Fisichella és Button nem járt a boxban. Albers megy benzinért.
|
23. kör |
Fisichella megy el Button mellett, majd a kör végén ki a boxba. Coultharddal kapcsolatban vizsgálódik a versenybíróság a boxutcai sebességtúllépés miatt. Fisichella 24 körre kap benzint és jön vissza a pályára.
|
24. kör |
Alonso érkezik tankolásra és ezzel Räikkönen visszaveszi vezető helyét a versenyben. Alonso 85 liter benzinnel 22 körre feltankolva távozik a boxból. Coulthard a kör végén már meg is érkezik a büntetése "letöltésére".
|
25. kör |
Räikkönen továbbra is csak 4 mp.-re van Heidfeldtől. Alonso a 3. helyen légüres térben autózik. Heidfeldtől 14 mp.-el van elmaradva, Őt viszont Barrichello 10 másodperc távolságból követi. Az első nyolc helyen egyedül a 6. helytől, Massa vezetésével alakul ki egy kis csoportosulás. Őt M. Schumacher és Montoya követi. Villeneuve megy a boxba.
|
26. kör |
Montoya füstölősre fékezi a gumiját a pálya egyik leghosszabb egyenese előtti kanyarban. A versenyt ez idáig csak Webbernek kellett feladnia.
|
27. kör |
Räikkönen meglehetős egyértelműséggel körözi le Monteirot. Heidfeld egy másodpercet ledolgozott hátrányából. Barrichello gyorsabb Alonsonál, amikor R. Schumacher érkezik a boxba a Toyotával. Villeneuve elé jön vissza pályára.
|
28. kör |
Közben Coulthard is elfékezi magát az egyik kanyarban. Heidfeld ismét gyorsabb Räikkönennél, de mindkettejüknél gyorsabb Barrichello, aki 1 mp.-cel autózik gyorsabb köröket náluk és Alonsonál. Sato megy a boxba. Mivel ez az első tankolása, ez egy kiállásos taktikát sejttet.
|
29. kör |
Montoya a 8. helyen továbbra is tisztes távolságból követi Schumachert. Sorrend és időkülönbségek az első nyolc helyen: Räikkönen, Heidfeld (2,3 mp.), Alonso (17,6 mp.), Barrichello (24,9 mp.), Coulthard (43,4mp.),Massa (47,2 mp.), M. Schumacher (48,7mp.), Montoya (49,7 mp.)
|
30. kör |
A BMW szerelői készülődnek a boxban. Raikkönen közben csúnyán elfékezte magát, ami elég volt Heidfeldnek, hogy megelőzze.
|
31. kör |
Albers kap egy áthajtásos büntetést a kék zászló figyelmen kívül hagyásáért. A kör végén Heidfeld megy a boxba. Ebből három kiállásos taktika lesz.
|
32. kör |
Heidfeld a 4. helyre jön vissza. Az első nyolcból még csak Ő járt kétszer a boxban.
|
33. kör |
Barrichello zárkózik fel Alonsora. Már csak alig 3 mp.-re van a spanyoltól.
|
34. kör |
Barrichello teljesíti második boxkiállását, majd a 4. helyre Heidfeld mögé tér vissza. Raikkönen közben az egyik Sauber lekörözése alkalmával ismét elfékezte magát.
|
35. kör |
Montoya és Ralf Schumacher is elfékezte magát, Ralf megpördült, az eredmény pedig az, hogy a kavicságyban landol, és fel kell adnia a versenyt. Sárga zászló hatálya alá kerül a pálya megfelelő szakasza.
|
36. kör |
A 2-3-4 helyen Alonso-Heidfeld-Barrichello sorrendben követik egymást az autók egymástól jelentős távolságra.
|
37. kör |
A 12. helyen Fisichella üldözi az előtte haladó Buttont.
|
38. kör |
A teljes mezőnyben a sorrend változatlan. A 10-11. helyen Trulli és Button közt a távolság 1,5 mp. Friesacher mögé érkezik Villeneuve, hogy lekörözze.
|
39. kör |
Villeneuve lekörözi Friesachert. Räikkönen és Alonso távolsága 15,4 mp.
|
40. kör |
Heidfeld egy nagyon lassú kört fut, elősegítve Barrichello felzárkózását. Azonban kettejük közt a különbség még így is jelentős. Montoya megunja a Schumacher mögötti autózást, és tesz egy kísérletet megelőzésére, azonban ez most nem sikeres. Kívülről próbálja körbeautózni a Ferrarit. Kissé optimista elképzelés.
|
41. kör |
Massa körözi le Friesachert, s hamarosan ezt kell tennie Schumachernek és Montoyának is. Barrichello 4 kör alatt hoz 6 mp.-et Heidfelden.
|
42. kör |
Räikkönen és Alonso 1 p. 31 mp.-es köröket fut, ezzel szemben Heidfeld majd 1.33-asakat. Kimi megint elfékezi magát. Raikkönen és Alonso távolsága 15 mp. alá csökken.
|
43. kör |
Az egyik visszafordítóban Villeneuve majdnem leállva engedi el Alonsot. A McLaren boxában a gumikat is előkészítve készülődnek valamelyik autó fogadására.
|
44. kör |
Räikkönen érkezik tankolásra és 6,7 mp. után jön is vissza a pályára. Nála nem cserélnek gumit. Alonso vezeti a versenyt. Barrichello már csak 6 mp.-re van Heidfeldtől.
|
45. kör |
Miközben Räikkönen körözi le az egyik Jordant, Monteirot büntetik meg a kék zászló figyelmen kívül hagyásáért. Alonso fut egy leggyorsabb kört. Ideje 1.30.711.
|
46. kör |
A Toyotánál várják Trullit, a McLarennél pedig Montoyát. A kolumbiai lekörözi Alberst, aki ezúttal szépen, előzékenyen engedi el, majd a kör végén megy ki tankolni. Alonso látogat ki a kavicságyba, de szerencséje van, egy füves részen meg tud kapaszkodni az autója, és vissza tud jönni a pályára. Az eset kisebb riadalmat kelt a boxban. Ezalatt a Michelin sportigazgatója nézegeti Montoya gumiját.
|
47. kör |
Egy Ferrarit is várnak a boxban, és Schumacher hamarosan meg is érkezik. Ugyanezt teszi Button is, és megy ki Alonso is. A Renault hátsó gumija elég katasztrofális állapotban van.
|
48. kör |
Barrichello már 4,7 mp.-re megközelítette Heidfeldet. Alonso a 4. helyre jön vissza. Közte és Räikkönen közt Heidfeld és Barrichello még egyszer mindenképpen kimegy a boxba, míg Alonso már nem.
|
49. kör |
Barrichello megy utolsó üzemanyag mennyiségéért.
|
50. kör |
Heidfeildet is várják utolsó kiállására. Nem hiába, meg is érkezik a kör végén.
|
51. kör |
Fisichella is utoljára jár a boxban. Liuzzi a célegyenesre fordító kanyarban kisodródik a sóderágyba. Visszajövet majdnem megforog, alig tudja megtartani az autót.
|
52. kör |
Közben Massa is átverekedte magát egy kavicságyon. A Saubernél kerékcseréhez készülödnek. Räikkönen autójának elejét majd szétrázzák az elfékezésektől egyenetlen felületűvé váló gumik.
|
53. kör |
Alonso 6 mp.-re van Räikkönentől és 1 mp.-cel gyorsabb a finn-nél.
|
54. kör |
Raikkönen előnye már csak 4,9 mp. Az egyre romló állapotú gumi ellenére hajtja a kocsit, így a pálya egyik szektorában meg tudta tartani pillanatnyi előnyét a Renault-val szemben.
|
55. kör |
Räikkönen előnye 4,4 mp. Közben Schumacher is tesz egy kitérőt a kavicságyba, de Ő is vissza tud jönni. Massa feltűnően lassú, és időnként kissé Ő is elhagyja a pályát. Bal első kerekéről cafatokban jönnek le a gumidarabok.
|
56. kör |
Massa a boxban, ahogy várható is volt, autóján gumit és orrkúpot is cserélnek, mivel egy leváló gumidarab leszakította a vezetőszárny egy részét. Räikkönen tovább hajtja az autót, hogy megőrizzen előnyéből, amennyit lehet. Így csak 0,4 mp.-cel lassúbb, mint Alonso.
|
57. kör |
Alonso távolsága Räikkönentől már csak 3,5 mp., és a McLaren továbbra se megy a boxba.
|
58. kör |
Karthikeyan sodródik ki a pályáról, így Monteiro el tud menni mellette. Alonso lemaradása már csak 2,7 mp. Räikkönen nyilvánvalóan ki akarja húzni a verseny végéig, ha kell az utolsó métereken feltartva Alonsot. Alonso is kihajt a Renault-ból mindent, amit lehet. A kör végére Räikkönen előnye már csak 1,5 mp.
|
59. kör |
A célegyenesben a futómű nem bírja tovább a gumik okozta rezonanciát. A McLaren kereke a felfüggesztéssel együtt leszakad. De a bukótér elég nagy ahhoz, hogy az irányíthatatlan autó sebességét vesztve érkezzen meg a gumifalhoz. Alonso veszi át a vezetést és meg is nyeri a versenyt. De mivel Kimi az 58 kört futottak közül legelőször teljesítette ezt a távot, az egy kört kapottak listájának legelején, a 11. helyet foglalja el a végeredményt mutató táblázaton. A dobogó második helyezettje Heidfeld, harmadik pedig Barrichello. Ez a verseny a gumik csatája és a gumiszabály kritikája volt. Másról nem is nagyon szólt a futam.
|
Hely. |
Versenyző |
Istálló |
Motor |
Idő |
Körök |
1. |
Fernando Alonso |
Renault |
Renault |
01:31:47 |
59 |
2. |
Nick Heidfeld |
Williams |
BMW |
01:32:03 |
59 |
3. |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
Ferrari |
01:32:05 |
59 |
4. |
David Coulthard |
Red Bull |
Cosworth |
01:32:18 |
59 |
5. |
Michael Schumacher |
Ferrari |
Ferrari |
01:32:37 |
59 |
6. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
Renault |
01:32:38 |
59 |
7. |
Juan-Pablo Montoya |
McLaren |
Mercedes |
01:32:45 |
59 |
8. |
Jarno Trulli |
Toyota |
Toyota |
01:32:58 |
59 |
9. |
Vitantonio Liuzzi |
Red Bull |
Cosworth |
01:32:58 |
59 |
10. |
Jenson Button |
BAR |
Honda |
01:33:22 |
59 |
11. |
Kimi Raikkönen |
McLaren |
Mercedes |
00:00:00 |
58 |
12. |
Takuma Sato |
BAR |
Honda |
00:00:00 |
58 |
13. |
Jacques Villeneuve |
Sauber |
Petronas |
00:00:00 |
58 |
14. |
Felipe Massa |
Sauber |
Petronas |
00:00:00 |
58 |
15. |
Tiago Monteiro |
Jordan |
Toyota |
00:00:00 |
58 |
16. |
Narain Karthikeyan |
Jordan |
Toyota |
00:00:00 |
58 |
17. |
Christijan Albers |
Minardi |
Cosworth |
00:00:00 |
57 |
18. |
Patrick Friesacher |
Minardi |
Cosworth |
00:00:00 |
56 |
19. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
Toyota |
00:00:00 |
33 |
20. |
Mark Webber |
Williams |
BMW |
00:00:00 |
0 | | |
|